Diagnostyka
Podstawowa Stacja Kontroli Pojazdów KN/012/P
Oferujemy Państwu badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t:
- samochody osobowe
- samochody dostawcze
- samochody ciężarowe do 3,5 t
- motocykle
- motorowery
- ciągniki rolnicze
- badania techniczne pojazdów sprowadzonych z za granicy
- badania pojazdów przystosowanych do zasilania gazem LPG
- pojazdów po wypadku – kolizji
- badania pojazdów przystosowanych do przewozu osób TAXI
- badania pojazdów przystosowanych do nauki jazdy "L"
- badania pojazdów uprzywilejowanych
- badania pojazdów z zatrzymanym dowodem rejestracyjnym
- sprawdzanie pojazdów przystosowanych do ciągnięcia przyczep (HAK)
Rodzaje usterek
Zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach stwierdzone w trakcie badania technicznego usterki dzieli się na trzy grupy:
- usterki drobne – usterki techniczne nie mające istotnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska,
- usterki istotne – usterki techniczne mogące naruszać bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska,
- usterki stwarzające zagrożenie – usterki stanowiące bezpośrednie i natychmiastowe zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym, niezależnie od okoliczności.
W przypadku stwierdzenia drobnej usterki diagnosta może wbić pieczątkę do dowodu rejestracyjnego, co oznacza pozytywne przejście badania technicznego pojazdu. Konieczne jest jednak w tej sytuacji poinformowanie kierowcy o tym, że w samochodzie jest usterka i należy ją usunąć
TABELA OPŁAT ZA BADANIA TECHNICZNE POJAZDÓW
Lp. |
Wyszczególnienie |
Opłata (brutto) |
|
1 |
Okresowe badanie techniczne: |
||
1.1 |
motocykl, ciągnik rolniczy |
62,00 |
|
1.2 |
samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w.1) |
98,00 |
|
1.3 |
samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 3,5 t do 16 t d.m.c. |
153,00 |
|
1.4 |
samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 16 t d.m.c., ciągnik samochodowy balastowy |
176,00 |
|
1.5 |
autobus przeznaczony do przewozu więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą |
199,00 |
|
1.6 |
przyczepa ciężarowa rolnicza do 1,5 t d.m.c. |
40,00 |
|
1.7 |
przyczepa ciężarowa rolnicza powyżej 1,5 t do 6 t d.m.c. |
50,00 |
|
1.8 |
przyczepa ciężarowa rolnicza powyżej 6 t d.m.c. |
70,00 |
|
1.9 |
przyczepa (naczepa) ciężarowa i specjalna do 3,5 t d.m.c. |
78,00 |
|
1.10 |
przyczepa (naczepa) ciężarowa i specjalna powyżej 3,5 t do 16 t d.m.c. |
163,00 |
|
1.11 |
przyczepa (naczepa) ciężarowa i specjalna powyżej 16 t d.m.c. |
177,00 |
|
1.12 |
skreślony |
|
|
1.13 |
skreślony |
|
|
1.14 |
skreślony |
|
|
1.15 |
pojazd przystosowany do zasilania gazem (za badanie specjalistyczne) |
63,00 |
|
1.16 |
skreślony |
|
|
1.17 |
tramwaj - wagon silnikowy |
330,00 |
|
1.18 |
tramwaj - wagon przegubowy |
395,00 |
|
1.19 |
tramwaj - wagon doczepny czynny |
250,00 |
|
1.20 |
tramwaj - wagon doczepny bierny |
110,00 |
|
1.21 |
trolejbus - badania elektryczne2) |
115,00 |
|
1.22 |
motorower |
50,00 |
|
1.23 |
pojazd wolnobieżny wchodzący w skład kolejki turystycznej |
62,00 |
|
2 |
Ponowne sprawdzenie mechanizmów i zespołów w pojeździe, w którym stwierdzono usterki w trakcie badań technicznych w zakresie: |
||
2.1 |
skuteczności i równomierności działania hamulców |
20,00 |
|
2.2 |
skuteczności działania hamulców tramwaju |
120,00 |
|
2.3 |
skuteczności działania hamulca elektrodynamicznego trolejbusu |
50,00 |
|
2.4 |
ustawienia i natężenia świateł drogowych i świateł mijania |
14,00 |
|
2.5 |
połączeń układu kierowniczego oraz jałowego ruchu koła kierownicy, luzów w zawieszeniu |
20,00 |
|
2.6 |
toksyczności spalin |
14,00 |
|
2.7 |
poziomu hałasu |
20,00 |
|
2.8 |
geometrii kół jednej osi |
36,00 |
|
2.9 |
działania amortyzatorów jednej osi |
14,00 |
|
2.10 |
wszystkich innych usterek łącznie |
20,00 |
|
3 |
skreślony |
||
4 |
Dodatkowe badanie techniczne pojazdu skierowanego przez organ kontroli ruchu drogowego w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub narusza wymagania ochrony środowiska: |
||
4.1 |
określone usterki techniczne, warunki techniczne (osobno za każde określone warunki techniczne lub badany układ czy zespół pojazdu)4) |
20,00 |
|
4.2 |
po wypadku, kolizji drogowej (za badanie specjalistyczne) |
94,00 |
|
4.3 |
dane techniczne niezgodne ze stanem faktycznym |
51,00 |
|
5 |
Dodatkowe badanie techniczne pojazdu skierowanego przez starostę w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub narusza wymagania ochrony środowiska: |
||
5.1 |
co do którego zachodzi podejrzenie, że nie spełnia określonych warunków technicznych3) |
20,00 |
|
5.2 |
po wypadku, kolizji drogowej (za badanie specjalistyczne) |
94,00 |
|
6 |
Pozostałe dodatkowe badania techniczne pojazdu: |
||
6.1 |
skreślony |
|
|
6.2 |
który ma być używany jako taksówka osobowa lub bagażowa (za warunki dodatkowe) |
42,00 |
|
6.3 |
który ma być używany jako uprzywilejowany (za warunki dodatkowe) |
50,00 |
|
6.4 |
który ma być używany do przewozu materiałów niebezpiecznych (za badanie specjalistyczne) |
85,00 |
|
6.5 |
autobusu, który może poruszać się po drogach z prędkością 100 km/h (za badanie specjalistyczne) |
126,00 |
|
6.6 |
do nauki jazdy lub przeprowadzania egzaminu państwowego (za warunki dodatkowe) |
48,00 |
|
6.7 |
w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym |
82,00 |
|
6.8 |
o którym mowa w art. 81 ust. 11 pkt 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym |
50,00 |
|
6.9 |
skierowany przez starostę lub na wniosek posiadacza pojazdu |
w celu identyfikacji lub ustalenia danych niezbędnych do jego rejestracji |
60,00 |
jeżeli z dokumentów wymaganych do jego rejestracji wynika, że uczestniczył on w wypadku drogowym, lub narusza wymagania ochrony środowiska |
94,00 |
||
6.10 |
w którym w czasie badania technicznego stwierdzono ślady uszkodzeń lub naruszenia elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego |
94,00 |
|
6.11 |
pojazd, o którym mowa w art. 81 ust. 11 pkt. 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. - Prawo o ruchu drogowym |
50,00 |
|
6.12 |
dla którego określono dodatkowe wymagania techniczne w międzynarodowych porozumieniach dotyczących międzynarodowego transportu drogowego |
120,00 |
|
7 |
Sprawdzenie spełniania dodatkowych warunków technicznych dla niektórych pojazdów oraz pozostałe czynności przeprowadzane w stacjach kontroli pojazdów: |
||
7.1 |
prawidłowości przystosowania pojazdu silnikowego do ciągnięcia przyczepy1) |
35,00 |
|
7.2 |
czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym dla pojazdów przeznaczonych do wykonywania czynności na drodze4) |
21,00 |
|
7.3 |
czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym wymaganym dla pojazdów ciężarowych przystosowanych do przewozu osób4) |
48,00 |
|
7.4 |
czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym wymaganym dla autobusu miejskiego używanego w komunikacji miejskiej lub miejskiej i podmiejskiej4) |
41,00 |
|
7.5 |
czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym wymaganym dla autobusu szkolnego4) |
41,00 |
|
7.6 |
wykonanie numeru nadwozia |
49,00 |
|
7.7 |
wykonanie numeru silnika |
49,00 |
|
7.8 |
wykonanie tabliczki i jej umieszczenie |
36,00 |
|
7.9 |
sporządzenie opinii (na wniosek właściciela pojazdu) do wniosku o odstępstwo od warunków technicznych |
82,00 |
|
7.10 |
pomiar prawidłowości rozmieszczenia punktów bazowych nadwozia samonośnego pojazdów samochodowych do 3,5 t d.m.c., związanych z zespołami i układami bezpieczeństwa jazdy5) |
255,00 |
Objaśnienia:
1) W przypadku pojazdu przedstawionego do okresowego badania technicznego z adnotacją w
dowodzie rejestracyjnym o treści: przystosowany do ciągnięcia przyczepy lub HAK nie
pobiera się opłaty określonej w lp. 7.1 tabeli.
2) Pozostałe badania jak dla autobusu.
3) W przypadku gdy opłata za badanie techniczne pojazdu powstała z połączenia opłat
określonych w lp. 4.1 i 5.1 tabeli byłaby większa od opłaty określonej w lp. 1 tabeli, pobiera
się opłatę określoną w lp. 1 tabeli.
4) Opłata obowiązuje również przy okresowym badaniu technicznym.
5) Opłatę mogą stosować tylko stacje kontroli pojazdów wyposażone w przyrząd do pomiarów
i oceny prawidłowości rozmieszczenia punktów bazowych nadwozia samonośnego pojazdów
samochodowych do 3,5 t d.m.c., związanych z zespołami i układami bezpieczeństwa jazdy.
Uwaga: Użyte w tekście skróty oznaczają:
m.w. - masa własna pojazdu,
d.m.c. - dopuszczalna masa całkowita pojazdu.